לייעוץ ללא התחייבות חייגו:

חיפוש :

עיסוי ארומתרפיה – יתרונות פיזיים ונפשיים

ארומתרפיה בעיסוי – יתרונות פיזיים ונפשיים המגובים במחקרים מדעיים

ארומתרפיה בעיסוי זוהי שיטה הנגזרת מהעיסוי השוודי העושה שימוש בשמנים המופקים מצמחים שונים ובעלי ריכוז גבוה של חומרים פעילים.

בזמן עיסוי ארומתרפי, מולקולות השמנים נספגות בעור וחודרות אל מחזור הדם.

השפעת השמנים מעודדות שינויים חיוביים ברמה הגופנית והנפשית, משפיעה על המערכת הלימבית, שזהו האזור במוח האחראי, בין היתר, על חילוף החומרים ומערכת העצבים.

מאפיינים כלליים של עיסוי ארומתרפי

שמנים שונים ידועים במאפיניהם הייחודיים.

לדוגמא: קמומיל ולבנדר  הם שמנים מרגיעים, שמן הגרניום בעל השפעה מאזנת הורמונלית. שמן רוזמרין מעניק חיוניות, שמני אקליפטוס, עץ אורן ועץ התה משחררים גודש במערכת הנשימה, בעוד ילנג ילנג, מרווה, ורדים ונרולי תורמים לתחושה כללית טובה.

במהלך העיסוי, המטפל מתייעץ עם המטופל לגבי הצרכים והציפיות שלו מהטיפול ובהתאם לכך בוחר בתרכובת הייחודית של השמנים הארומטיים.

ייחודיות הטיפול היא בהתאמת התרכובת לפתולוגיה ולמצבו הספציפיים של המטופל.

לכן חשוב לבצע את הטיפולים על ידי ארומתרפיסט מוסמך, היות וכמו כל "תרופה", גם שמנים ארומטיים עלולים להוות סיכון אם לא נעשה שימוש בריכוז הנכון וללא תשומת לב להתוויות נגד.

יתרונות של עיסוי בשמנים ארומטיים – השערות ואסמכתא מדעית

כיום מקובל להיעזר בעיסוי בשמנים ארומטיים להקלה על המצבים הבאים:

כאבי גב וצוואר

כאבים כרוניים

חרדות

סימפטומים של דמנציה

דיכאון

בעיות שינה

כאבי מחזור

בקהילה המדעית נעשו כמה וכמה ניסויים במטרה לברר את היעילות של העיסוי בשמנים ארומטיים בטיפול בבעיות רפואיות שונות.

כך, השנה נעשה בסין ניסוי שמטרתו לבדוק האם העיסוי הארומטי עוזר בהתמודדות עם דיכאון בקרב בני הגיל השלישי. מבדק של 20 איש שעברו סדרת עיסויים לפרקי זמן של שמונה שבועות (פעמיים בשבוע) הראה שלעיסוי בשמנים ארומטיים וגם לשאיפת השמנים יש השפעה חיובית ומניעתית בהקשר של דיכאון בקרב מבוגרים.

ארומתרפיה והקלה על כאבים

מחקר מקיף שנעשה בארה"ב ב-2016 בדק השפעה של עיסוי בשמנים ארומטיים על טיפול בכאבים כרוניים למיניהם: כאבים בקרב אנשים בגיל השלישי, כאבי גב, כאבים בצוואר, כאבי ברכיים, כאבי מחזור, כאבים בשל היריון ולידה, כאבים לאחר ניתוח קיסרי, כאבים באזור הפרינאום, כאבים לאחר ניתוח, כאבי המיפלגיה, תסמונת בר ועוד. תוצאות המחקר הראו שיפור משמעותי במצבם של הסובלים מכאבים שונים לצד סף סיכונים וסיבוכים נמוך ביותר ובשל כך – החוקרים המליצו לשלב את הארומתרפיה במכלול הטיפולים בכאבים לצד מחקרי המשך שיחזקו את ידיהם.

היעילות של ארומתרפיה בהתמודדות עם סרטן – לא וודאי אך מומלץ
מחקר שנעשה ב-2008 במטרה לבדוק את ההשפעה של עיסוי בשמנים על סבלם של חולי סרטן הראה שההשפעה אמנם קיימת ככל הנראה, אך אינה מובהקת.

על כן, ניתן לשלב את העיסויים במסגרת הטיפולים הפליאטיביים במטרה לשפר את איכות חייהם של המטופלים – הקלה על תסמיני בחילה, תשישות, דיכאון, הקלה על כאבים, הפחתת רגשות כעס, בעיות עיכול ועוד. התוצאות לא חד-משמעיות, אך גם במקרה זה ההמלצה היא לשלב את העיסויים במסגרת הטיפולים המשלימים.

לסיכום:

עיסוי בשמנים ארומטיים הינו הליך נעים ובעל איכויות טיפוליות המקובלות גם בעגה המדעית וגם בקרב אנשים המתייחסים בחיוב לשיטות טיפוליות משלימות, ולכן יש בו תרומה לכולם, בהנחה שהוא נעשה על ידי צוות מקצועי ומיומן ובשימוש בשמנים איכותיים.

המידע במאמר נאסף ונערך על ידי קליניקת "כוחו של הטבע". כל הזכויות שמורות לחיים שרונה, קליניקה "כוחו של הטבע".

ביבליוגרפיה

Aromatherapy Massage Benefits By Cathy Wong
Retrieved from:

Fellowes D, Barnes K, Wilkinson SSM. Aromatherapy and massage for symptom relief in patients with cancer. Cochrane Database of Systematic Reviews 2004, Issue 3. Art. No.: CD002287. DOI: 10.1002/14651858.CD002287.pub2.

Mei Xiong, Yanzhang Li, Ping Tang, Yuping Zhang, Min Cao, Junwei Ni, and Mengmeng Xing.The Journal of Alternative and Complementary Medicine.Jul 2018.ahead of print

Published in Volume: 24 Issue 7: July 1, 2018

Online Ahead of Print:March 22, 2018

Shaheen E. Lakhan, Heather Sheafer, and Deborah Tepper